האם חונכי ע.מ.ל. משתפים פעולה עם המציאות האלימה והגזענית?

נכתב ע”י: רועי זילברברג

לאחרונה שמעתי בשיחות שונות את הטענה הזו שאני חושב שגם אם היא לא לגמרי צודקת, היא  ראויה להתיחסות ונובעת מחשש לגיטימי. הטענה העיקרית היא שעל ידי לימודי ערבית אני בעצם מלמד ילדים יהודים “להכיר את האויב” ועל ידי כך משתף פעולה עם כיבוש ועם דיכוי הערבים באופן כללי. על מנת לחזק טענה זו, ותוך הסתמכות על העבר, ניתן להעריך שרוב הילדים יתגייסו לצה”ל בעוד 9-10 שנים. כמובן בתור חייל או חיילת, קשה לראות איך ישתמשו הילדים בידע שלמדו בערבית ובתרבות ערבית לטובתם של הערבים.

קל להגיד שכאשר תרחיש זה אכן יתרחש יהפכו בעצם המורים של ע.מ.ל. למשת”פים שלא מרצונם עם אותו מנגנון דיכוי שהם מרגישים שפועל גם עליהם. ידידה טובה שלי, והמורה הראשונה שלי לערבית פרשה מהוראת ערבית מדוברת באוניברסטת תל-אביב מסיבה דומה. היא הרגישה שרוב הסטודנטים שלה עובדים במערכת הביטחון או לומדים באוניברסיטה על מנת להיות חלק ממערכת הביטחון בעתיד. המצב הזה יצר אצלה עומס נפשי רב בזמן השיעורים.

התשובה שלי לטענה זו היא פשוטה. אנו לא יכולים לקחת אחריות על הבחירות של ילד בעוד 10 שנים או על המצב המדיני שיהיה באותו הזמן. אנו יכולים לקחת אחריות רק על עצמנו ועל הבחירות שאנו עושים היום.

עומדת בפני הסטודנטית הערביה ההזדמנות והבחירה לחלוק את את השפה והתרבות שלה. הסטודנט הערבי יכול לתת משהו שהילדים לא יוכלו לקבל וכנראה לו יקבלו מאף אחד אחר במהלך כל לימודיהם במערכת החינוך הישראלית. זו אפשרות של הסטודנטים הערבים להביע את עצמם, להשמיע את הקול הייחודי שלהם ואת השאיפות והתקוות שלהם לעתיד. כמובן שמי ששומע את הקול הזה הם לא רק הילדים בכיתות, אלא כל הסביבה החינוכית הכוללת גם את סגל בית הספר, המורים וההורים.

כמובן שההשפעה לא נעצרת כאן. הלמידה והדיאלוג הם דו-כיווניים. השתתפות בע.מ.ל. מאפשרת הזדמנות לקחת חלק ולהשפיע  על העשיה החינוכית בבית ספר יהודי. בעצם בחירה זו נפתחת דלת להכרות ייחודית עם ילדים ומבוגרים יהודים מתוך מערכת יחסים של למידה הדדית. מתוך הנסיון של השנה שעברה, ההתנסות הזו מאפשרת לסטודנטים להתפתח באופן אותו לא יכלו לדמיין לפני כן.

אני מודה שבעבר, כאשר הרעיון להקמת ע.מ.ל. היה בחיתוליו, היתרונות של הפרויקט לצעירים ערבים לא היו בראש סדר העדיפויות שלי. לא חשבתי עד כמה זו הזדמנות בשבילם להשמיע את הקול הייחודי שלהם בבתי ספר יהודים אל מול ילדים יהודים. חשבתי על עצמי ועל הילדים שאני רוצה שיהיו לי ובאיזה סביבה אני רוצה שהם יגדלו. קשה לי לדמיין את הילדה שאני רוצה שתהיה לי לומדת בבית ספר שבו לעולם לא תהיה לה האפשרות לפגוש ערבי.

לכן, לדעתי חונכות וחונכי ע.מ.ל. הם משתפי פעולה עם יהודים. ברור, שלכל אחת ואחד מהם יש שיקולים שונים ומטרות שונות שבגללן הוא לוקח חלק בע.מ.ל. אבל, גם ברור שתוך כך הם בעצם משתפים פעולה אתי ועם יהודים אחרים כמותי ליצר לילדים שלנו עתיד אחר. עתיד שבו תהיה להם אפשרות בחירה. עתיד שבו הגזענות, האלימות והדיכוי לא יהיו האפשרויות היחידות.

פוסטים נוספים

עם או בלי מסכות לומדים ערבית מדוברת!

אנחנו כל כך גאים בכל החונכות הסטודנטיות שלקחו חלק השנה בפרויקט ע.מ.ל. ושבנו עוד

להמשך קריאה
תמונות מסמינר ע.מ.ל. אוק' 2019

איזה כיף, מעשיר ומלמד היה בסמינר! תודה רבה לכל מי שלקח חלק! לצפייה נוחה בתמונות,

להמשך קריאה
איזה כיף שיש לנו אתר חדש!!!

חברות חדשות ומדהימות שלנו מסטודיו אנזלביץ תרמו את זמנן ועיצבו עבורנו אתר חדש

להמשך קריאה
ראיונות מצולמים

ריאיון עם סטודנטית של ע.מ.ל. ועם ילדים.

להמשך קריאה
כנסו לפוסט לראות סרטון חדש שלנו…

תודה רבה לאמל גאווי על סרטון מקסים בעריכתה!

להמשך קריאה
כתבו עלינו!!!

מאמר באנגלית שכולל התייחסויות לפרויקט שלנו   לחצו לצפייה

להמשך קריאה