לימוד ערבית מדוברת בבתי ספר יהודים כגישה של חינוך לשלום

רועי זילברברג

רועי זילברברג

רועי זילברברג

 

יחסים בין רב לשוניות לרב תרבותיות

מצע לדיון זה מבוסס על שני מקורות משלימים. מצד אחד עבודת הדוקטוראט התאורטית שלי המבצעת דהקונסטרוקציה ביקורתית של זרמים שונים בחינוך לשלום. מצד שני, פרויקט ע.מ.ל בו אני מנהל-שותף המתמקד בהוראת ערבית מדוברת בבתי ספר יהודים על ידי סטודנטים ערבים.

החינוך לשלום קיבל משמעות ברורה בתקופה המודרנית והושתת על ערכים הומניסטיים ושאיפה לאוטופיה הומניסטית המבוססת על שוויון וצדק. כיום, תפיסה זו נחשבת מיושנת ונאיבית. הגישה הנפוצה כיום כתשתית תאורטית של פרקטיקות שונות לחינוך לשלום היא הגישה הפוסטקולוניאליסטית. אלמנטים של גישה זו קימים כמעט בכל פרקטיקה עכשוית של חינוך לשלום כאשר ישנן פרקטיקות יותר טהרניות כדוגמת רעות סדקה ובית הספר לשלום.

מבחינה תאורטית חינוך פוסט קולוניאילי מתמקד בדיאדה של מדכא מדוכא ויחסי הכוחות ביניהם. ככלי לניתוח יחסי כוחות ומצבים של קונפליקט ודיכוי הפרספקטיבה הפוסטקולוניאלית היא כלי מאיר עיניים[1]. סוגיות הקשורות לשפה מיצגות יותר מכל יחסי כח כאלו. למשל, מעמד השפה הערבית בישראל מבחינה פורמלית ובחיי היום יום מצביע על יחסי הכח בין התרבויות בחברה.

כפרקטיקה החותרת למצב של שלום בו לא יתקיימו יחסי דיכוי, חינוך לשלום פוסטקולוניאלי מתמקד בהעצמת המדוכאים והעלאת המודעות לדיכוי בקרב המדכאים על מנת לעבור תהליך של דה קולוניזציה.[2] מבחינה זו, שימוש בערבית במרחב הציבורי והפרטי, אוצרת בתוכה משמעות תרבותית וזהותית.

כפרקטיקה חינוכית, החינוך לשלום הפוסט קולוניאליסטי סובל ממספר בעיות תאוריתיות קשות. בדיון זה אני אתמקד באחת מהן והיא סוגית הזהות המהותנית (אסנציאליסטית), הרלוונטית מאוד להיבט השפתי. בתהליכי החינוך לשלום מתאפשרות רק שתי זהויות מהותניות: המדכא היהודי, והמדוכא הפלשתיני. זהות מהותנית אינה מאפשרת מרחב להשתנות, כלומר הזהויות נשארות יציבות למרות השאיפה הבסיסית לשינוי ביחסי הכח.

 בשל מרכזיותה של השפה בזהות המהותנית, אני מציע רב לשוניות, כפרקטיקה מרכזית בחינוך לשלום כסגנון חיים.[3] בהקשר היהודי פלשתיני, ידיעת ערבית מדוברת על ידי יהודים, מאפשרת הרחבת גבולות הזהות ומקדמת דה קולוניזציה תרבותית.  

______________________________________________________________________________________________

[1]Young, R., 2003, Post-colonialism: a very short introduction,Oxford University Press

[2]Memmi, A., 2006,Deconlonization and the Decolonized, trans. Robert Bononno, Minneapolis: University of Minnesota Press

[3]Silberberg, R., PhD thesis in progress, Local Utopia and the Hybrid Community – Peace Education in a Postmodern world

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


*