משאבים

שיעור לדוגמא:

נושא: סיפור

שם הפעילות: קבלת השונה

משך הפעילות: 45 דקות

מטרת הפעילות: לימוד מילים חדשות; הטמעת ערך של קבלת האחר והשונה.

מהלך הפעילות:

החונך מתחיל את השיעור בכתיבת  כ-10 מילים מרכזיות חדשות מתוך הסיפור שלהלן ותרגומם על הלוח. אחרי זה החונך מקריא לילדים סיפור פעם אחת ברצף:

“פי הדא יום, אג’א אלא ספנא תלמיד’ ג’דיד, אשמו שאדי. שאדי וולד ערבי טוויל מן יאפא. הו אטוול מן כל אלאולאד פי ספנא, יעני פש תלמיד’ טוויל פי ספנא זי שאדי. ווכל אלאולאד אלאח’רון כאן ידח’וקו עלא שאדי, עשאן הו וולד טוויל.  ואלאולאד מא כאנו ילעבו מע שאדי פי אלאסתראחה, עשאן הו תלמיד’ ג’דיד וולד טוויל טוויל. ופי דרש אלנגליזי פיש וולד בדו יקעד ג’מבו, עשאן הוא תלמיד’ גדיד וולד טוויל טוויל ועשאן הוא וולד ערבי. ופי נהאיה אליום פיש ואחד אללי בדו ירוח מע שאדי אלא ביתו, עשאן הוא תלמיד’ ג’דיד וולד טוויל טוויל ועשאן הו ולד ערבי מן יאפא. ושאדי כאן יבכי והו מש עארף מאד’א יעמל. “

אחרי קריאה רצופה של הסיפור, אפשר לשאול את הילדים מה הבינו ממנו. לאחר מכן יש לקרוא את הסיפור קריאה מבוקרת ואחרי כל כמה מילים לראות מה הבינו ולתקן לפי הצורך. אחרי זה יש לקרוא שוב ברצף.

עכשיו יש לנהל דיון על הסיפור. מי זה הילד שמדבר בסיפור? האם הוא יהודי או ערבי? אם הוא יהודי, איך זה שהוא מדבר ערבית? על מה הוא מדבר? למה הילדים לא מקבלים אותו? האם פעם מישהו מהם היה במצב כזה שלא קבלו אותו? מה זה אומר “להיות שייך”? למה זה חשוב? איך אפשר לעזור לילדים חדשים או שונים להתקבל לתוך הקבוצה? 

עכשיו קוראים לילדים את המשך הסיפור (שוב כותבים על הלוח מילים חדשות).

הדא אלתלמיד’ אלג’דיד ואלטוויל טוויל, אלערבי מן יאפא, הו אנא. אשמי שאדי וכנת שאכן פי יאפא ואלאן אנא שאכן פי תל-אביב ואנא תלמיד’ פי מדרסה ג’דידה פי תל-אביב. אנא אלתלמיד’ אלערבי אלוואחיד פי ספי ולכן אליום ג’מיע אלאולאד ילעבו מעי פי אלאסתראחה ויקעדו ג’מבי פי דרש אנגליזי וירוחו מעי אלא ביתי פי נהאיה אליום ופיש וולד אלי ידחק עליי, עשאן אנא וולד חכים, ותלמיד’ שאטר ובחב כרה אלקדם וכל אלאולאד פי ספי יערפו כל הדא אלאן.” 

דיון: מיהו הילד? מה עשה הילד כדי שיאהבו אותו? מה היו מפסידים הילדים אילו לא היו מקבלים אותו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


*